dimarts, 26 d’abril del 2022

Medinyà - Ravós del Terri

MEDINYÀ – Veïnats, ermites i castells i grans camps de conreu.
Mª Clara Martínez (dimecres 23 març 2022)

Avui fem una ruta a cavall dels municipis de Sant Julià de Ramis a la comarca del Gironès, i Cornellà de Terri a la comarca del Pla de l’Estany. Iniciem la caminada al nucli de Medinyà que va ser un municipi independent entre 2015, que va independitzar-se de Sant Julià de Ramis, i 2018 que s’hi va tornar a integrar. Aparquem just davant del castell, que podem visitar per tot el seu exterior. Actualment el castell està format per diversos edificis que configuren una planta quadrada.

La major part d'edificacions responen a reformes realitzades en època moderna i contemporània, adaptant-les als usos i corrents de l'època i on destaca especialment les galeries porticades tant exteriors com interiors, convertint l'antic castell en un gran casal. Vist el castell, sortim del poble i comencem a caminar, per pistes forestals i enmig de immensos camps de ferratges d’un verd intens, i altres de colza florida. Grans masies trenquen la monotonia i esquitxen el paisatge. Creuem el riu Terri per una passera de formigó. Avui va força crescut per les darreres pluges, i ens arribem al petit veïnat d’Olivars, unes poques cases on hi ha l’ermita de Sant Joaquim d’Olivars, quasi ensorrada.

Seguim la pista en direcció a Sant Andreu del Terri, ara ja en terme municipal de Cornellà de Terri. Fem una parada per visitar l’església de Sant Andreu, d'origen romànic, amb absis i campanar gòtics i edificada pels monjos de Santa Maria d'Amer, tal i com es pot comprovar en documents dels anys 840 i 860. Aprofitem per fer una parada i esmorzar una mica.

A pocs metres del temple trobem un pont d'època medieval. Recentment ha estat restaurat. Està format per tres arcs, el central de grans dimensions, per permetre el pas del riu Terri, malgrat que ara ja tan sols es pot passar a peu. Tornem a la pista principal i posem rumb a Ravós de Terri, que divisem de seguida enfilat en un petit turó. L'actual església de Ravós, església parroquial Sant Cugat, era originàriament la capella del castell que encara avui es pot veure, encara que convertit en casa de pagès.

El castell, documentat al segle XII, va ser durant llarg temps de senyoria eclesiàstica. Més tard, amb la supressió de les senyories feudals i ja al segle XIX amb la desamortització, el castell esdevé casa de pagès i comença a ser desfigurat amb l'obertura de finestrals i l'enderrocament d'algun merlet. Seguim la ruta, tornem a travessar el Terri, passem per sota les vies del tren d’alta velocitat, i seguim enmig de grans camps de ferratge d’un verd intens.

Carenem la zona de Les Serres, on no tardem en arribar a un altre petit veïnat compost per un parell de cases i l’ermita de Santa Fe de la Serra. Aquest és un edifici romànic, d'una sola nau coberta amb volta de canó i absis semicircular sense arcuacions; la porta a la façana de ponent, com també el campanar de paret, corresponen a modificacions posteriors. És documentada des de mitjan segle XIV. I ja tan sols ens queda seguir per la mateixa pista, que ens portarà de tornada a Medinyà, on hem deixat els cotxes aquest matí.

Avui hem pogut gaudir dels colors intensos del camps florits de colza, alternats amb els verds ferratges. Hem passat per un bon nombre de petits veïnats, amb airoses esglésies i castells. Una caminada del tot planera, per pistes de bon caminar i envoltats de gran bellesa. Molt recomanable.