dissabte, 23 d’octubre del 2021

Puig Neulós

EL PUIG NEULÓS (Mª Clara Martínez, dimecres 25 agost 2021)

Avui hem fet una sortida per l’Albera per assolir el cim del Puig Neulós, un cim inclòs al llistat de 100 cims de la FEEC. Però en lloc de fer la ruta més coneguda i tradicional, des de Cantallops i Recasens, ho fem des de França, des de El Pertús.
Fem l'aproximació passant la Jonquera i El Pertús, on just a la sortida del poble, a mà dreta, hi ha la carretera D-71 que fa una circular per Sant Martí i Sant Joan de l'Albère. Són 11 km de pista asfaltada estreta però prou còmode fins el Coll d'Ullat on aparquem. En aquest coll hi ha un xalet refugi, el Chalet de l’Albère, zona de picnic i una font, tot envoltat de grans pins.

Iniciem la caminada a tocar del refugi, envoltats de pins i castanyers, i començant a seguir les marques blanques i vermelles del mític GR-10. El GR10 és la ruta que creua els Pirineus de mar a mar pel vessant nord, des de Banyuls fins a Hendaya. La versió francesa de l'GR11, podríem dir-ne que el seu germà bessó. En total són 882 quilòmetres de recorregut i 51.410m de desnivell positiu acumulat. El primer tram de la caminada la fem per una fantàstica fageda, amb clapes de pins, fins arribar al Puig de les Colladetes, ja a la carena. El cim d’aquest puig està format per unes grans roques a les que no dubtem en enfilar-nos per gaudir de les espectaculars vistes. El Canigó, la plana de l’Alt Empordà amb el castell de Recasens als nostres peus, la badia de Roses... Impressionant.
A partir d’aquí anem continuem amunt, per la carena, seguint una tanca de filat que, des del Tractat del Pirineus al 1659, fa de limit fronterer entre Espanya i França. I també per que no s’escapin les vaques. La vaca de l'Albera, una vaca autòctona que viu al bosc en règim de total llibertat.

Passem pel Roc dels Tres Termes, i uns metres més amunt hi ha un indicador al camí per anar a visitar el pou de neu de Puig Neulós. Cal travessar el filat per una porta. Es troba en perfectes condicions i s'hi pot entrar, sent recomanable portar una llanterna i prenent algunes precaucions bàsiques. Està documentat des de 1767 i a diferència dels pous de glaç, que deixaven glaçar l’aigua a l’exterior i després la emmagatzemaven al pou, aquí tallaven la neu en blocs per portar-la als pous de neu, on la premsaven per convertir-la en gel. Tornem enrere, al camí de la carena, i de seguida culminem el cim del Puig Neulós. Al pic hi ha un monument piramidal, fet de pedres de la zona, dit la Torre d'en Manel. L'original fou construït per Manel Costa a finals del segle XIX, però va ser derruït arran de la instal·lació de l'estació de comunicacions. Més tard hi ha estat restituït.

Les vistes des del cim, si la meteorologia no fa honor al seu nom, són espectaculars, amb les planes del Rosselló i de l'Alt Empordà esteses als seus peus fins al mar, el Canigó a una banda, els cims de l'Albera a l'altra i la muntanya
de Requesens a sota mateix. Un bon lloc per esmorzar. Ja refets, continuem el GR-10, fins el Refugi Tanyareda. Aquest és un refugi lliure, en bones condicions i que pot albergar unes dotze persones. Ens trobem en un espai magnífic, envoltats de grans faigs, alguns d’ells monumentals. A partir d’aquí iniciem el retorn. Passem per la Font de la Tanyareda i seguim una pista forestal que ens porta a vorejar el Puig Neulós. Seguim immersos en boscos de monumentals faigs, amb balconades de fantàstiques vistes.

De mica en mica ens anem apropant a on hem aparcat aquest matí. Ja a prop de l’aparcament hi trobem amplies zones amb taules i bancs, molt adequades per descansar de les caminades amb un bon pic nic. I una magnífica font, la Reina de les Fonts, profundament decorada pel pastor Manel, originari d’aquestes contrades. Arribats a l’aparcament, donem per finalitzada la sortida d’avui, que desitgem us hagi agradat, i us esperem a la propera.