dissabte, 7 de novembre del 2020

Serra de Madres

Sortida a la Serra de Madres el passat 12 d'agost amb l'Antoni Llagostera, amb l'objectiu de fer el seu cim: el Madres, o Roc de Madres (2.443 m alt).
El punt de sortida el trobem al coll de Sansa. Hi podem arribar des de Formigueres per una pista o també des de la carretera de Perpinyà a Puigcerdà. Al poble de Oleta hi ha una cruïlla a la sortida del poble, que ens portarà a Sansa (uns 18 quilòmetres), i desprès seguirem al coll del mateix nom, a uns 3 quilòmetres per una pista, la meitat asfaltada, cruïlla de sis camins on podem deixar el cotxe. Al coll de Censà (1.770 m alt), hi ha un trifini amb els municipis de Real i Formiguera (Capcir) i Censà (Garrotxes de Conflent). Estem doncs en el límit de dues comarques. Estem a 1775 m. Éss un punt important del camí ramader que lligava el Capcir i el massís del Carlit amb la plana rossellonesa i també un lloc de pas de romiatge.

Iniciem la ruta agafant la pista que va direcció nord i que és la única que guanya altura. Cal seguir-la poc més d'un kilòmetre i ens endinsem al bosc per la dreta on hi ha fites i una creu pintada en un arbre. El sender puja fort entre el bosc fins a sortir al carener que forma el contrafort de l’emboscat puig d’Esquena d’Ase. Encara que podríem vorejar el cim per l’esquerra, podem arribar al punt culminant del puig d’Esquena d’Ase (2.006 m alt), on tenim una primera visió de la coma de Pontells, per on baixarem a la tornada, així com del pic de la Pelada, a l'altre costat d'aquesta extensa coma. Trobem un camí ramader amb un petit refugi. Seguim en direcció nord, anant a buscar la carena per anar-la seguint mentre anem dexant el bosc enrere. Passem per un replà i continuem enfilant carena amunt tot fent petits cims i gaudint de les vistes.

Passem per el coll dels Gavatxos (2.349 m) i seguim trobant petits cims fins arribar al Pic de Madres  (2.469 m alt). Contiuem trepitjant diferents municipis. Al coll dels Gavatxos per exemple hi conflueixen els municipis de Ral (Capcir), le Bousquet (Pais de Sault) i Censà (Garroxes de Conflent). I al Pic de Madres de  nou Censà i le Bousquet i Mosset (Garrotxes de Confent). El cim està inclòs a la Llista dels 100 cims de la FEEC i com era d'esperar les vistes son impressionants.
Continuant la ruta, seguim per la carena per anar a buscar el Roc Negre, un altre dels cims (2.459 m alt). Passem per un pas de roques. Un cop al cim seguim cap al sud per buscar l'ample carena. A la nostre esquerra podrem veure els gorgs Estelat i Blau.

Seguint baixant passem per la font de la Perdiu. Al fons de la carena hi ha el Puig de la Pelada, 2.370 m alt. Desprès de fer tanta carena, optem per baixar cap la ribera de Pontells, i atravessar el fôret domaniale de la Coume de Ponteils. És un bosc públic situat al municipi de Sansa. A França hi ha una llarga tradició de gestió forestal. Abans peró passem per el refugi de Nohédes amb vistes al Gorg Negre. I finalment arribem de nou al punt de sortida d'una excursió exigent ja que haurem fet 17 kilòmetres i un desnivell acumulat de 1200 metres tant de pujada com de baixada.

Fotos Ramon Busquets

1. La ruta feta amb el CEO al setembre de 2007

Oh, és en blanc!
    Si en blanc, perquè la tenia penjada al wikiloc. Però con tants d'altres aquests, la varen esborrar de la carpeta i després del wiki i després d ela web. Ara fa uns anys que tinc la llista i controlo. Varem sortir del Coll de Jau fins el pont d ela Farga a Puiyvaldor.
    Amb un bus normal, semblava que n passaríem per Mosset. Algú explicarà als seus nets; un dia hi va passar un autocar.
    Ja dins del camí me vaig deixar al càmara, deixo la motxila i torno i me la poso i quan anem a esmorzar, e trobo rocs a dins