dissabte, 10 d’agost del 2019

Muralla de Finestres

MURALLA XINESA DE FINESTRAS - Mª Clara Martínez (8 juny 2919)
Magnífica ruta al municipi de Viacamp i Llitarà, a la província d’Osca, a l’Aragó.
Hem anat a visitar una de les meravelles geològiques naturals més sorprenents d’aquesta zona, i molt possiblement de tota Espanya. Es tracta de l’anomenada Muralla Xinesa de Finestras. Per arribar al lloc: Es pot arribar des d’Estopiñán del Castillo, vàlid si tan sols voleu visitar la Muralla Xinesa. Però aquesta pista està en força mal estat i es recomana fer-la amb 4X4 o amb molta paciència i risc pel vehicle. Nosaltres volem fer una ruta circular i hi hem anat per Viacamp, per la mateixa pista que porta a l’alberg de Montfalcó. A mig camí a l’alberg hi ha un desviament a la dreta amb un cartell que indica: Fet – Finestras. Des de Viacamp hi ha 15 Km de pista, però són de bon fer. Arribats a un encreuament de camins amb un eixamplament de la pista, deixem els cotxes i comencem a caminar. Anem directes cap a Finestras, en moderat descens, per un preciós camí força pedregós i envoltats de ginebrons i savines. De seguida tenim el poble als nostres peus i comencem a gaudir de bones vistes.

Finestras és, sense cap dubte, un dels llocs més espectaculars que trobem en la zona sud-occidental de la sempre sorprenent comarca de Ribargorça. Aquest petit nucli, ara deshabitat, ens mostra el seu caseriu, en ruïnes i amb bons exemples d'arquitectura popular, l’església parroquial dedicada a Santa María, i els safareigs.

A uns 300 metres al sud del nucli, enlairada en un turó, s’alça l’ermita de San Marcos, i allà que ens dirigim. Des d’aquest modest turó tenim una privilegiada vista del poble, l’embassament de Canelles, i l’espectacular Muralla Xinesa de Finestras, nom que pren per la seva similitud amb la muralla d’aquest país. La muralla de roca és una meravella geològica de roca calcària. Aquesta formació és una falla geològica que es va formar durant l'Orogènia Alpina, la qual va provocar que els estrats calcaris quedessin en posició vertical. Les vetes més toves es van anar erosionant, deixant al descobert la roca calcària, que és més dura. Actualment observem dues espectaculars muralles separades per una vintena de metres, amb altres més petites en la zona central. Però el més curiós és que totes dues muralles són molt primes, arribant a mesurar escassos centímetres d'amplària en alguns punts.

Des d’aquesta ermita, podem observar que, a l’interior de la muralla i sobre un promontori, hi ha les restes d’unes edificacions: les restes d’un antic castell medieval i de l’ermita romànica de Sant Vicens.
Tornem fins a tocar del poble, seguim un sender amb indicacions a l’ermita de Sant Vicens i recorrem un tram de la pètria muralla, aprofitant alguns dels sortints rocosos per gaudir d’espectaculars vistes. Fa moltíssima calor i el sol cau aplom. La vegetació és bàsicament baixa i tan sols hi ha uns pocs arbres, que no dubtem en aprofitar per aixoplugar-nos de la forta calor. El sender ens fa baixar fins arran del pantà per creuar el torrent de Savinós, per tot seguit tornar a pujat fins arribar a les restes del castell, a l’interior de la muralla. Tant el castell com l’ermita es troben en estat ruïnós, però de nou ens serveix per gaudir de excepcionals vistes, de la muralla, el pantà i el seu entorn, i l’ermita de San Marcos, on estàvem fa una estona. Per accedir a l’ermita de Sant Vicens cal baixar per un pas vertical equipat amb un cable d’acer i unes grapes clavades a la paret. Res de l’altre mon i en tot cas opcional.

Un cop vist el lloc i amb un munt de fotos a la butxaca, iniciem el camí de retorn cap a Finestras, pel mateix lloc. I des de Finestras cap el coll de Savinós, on un altra mirador ens sorprèn amb una espectacular vista del Montsec al complert, el congost de Mon-rebei i el nucli deshabitat de Fet, enfilat sobre una esperó rocós. També podem veure l’alberg de Montfalcó i a la llunyania, el Pirineu.
En pocs minuts i ara ja per pista forestal, tornem a ser als cotxes i donem per finalitzada la sortida d’avui.

Una ruta magnífica que ens ha portat a visitar la sorprenent i espectacular Muralla Xinesa de Finestras, el despoblat de Finestras i alguns miradors amb excepcionals vistes. Molt de compte amb les caminades per aquesta zona a l’estiu, fa molta calor i cal portar una bona quantitat d’aigua.
Esperem que us hagi agradat i us esperem a la propera.