Excursió a la població de el Bruc, a la comarca de l'Anoia amb en Joan Soler. Dissabte, 7 de setembre de 2024.
Situat als peus de la muntanya de Montserrat, el Bruc és una població molt tranquila. També es coneguda per la llegenda de El Timbaler del Bruc on hi trobem un monument dedicat a aquest personatge.
És precisament en el nostre punt de sortida i arribada. Iniciem la ruta capa Cal Rovira i seguint part de l'itinerari direcció Collbató. Passem per davant de les cases de Can Salses i Cal Xicu on la vegetació combina pins i oliveres i el camí fa petites pujades i baixades. I tot acompanyat per la majestuosa muntanya de Montserrat. Passem també per el forn de calç del Castell i la seva font. Sembla que antigament havia servit com a pou de glaç. Està format per una estructura excavada aprofitant el desnivell del terreny. És de planta circular amb les parets interiors de pedra. Actualment serveix més com a viver per amfibis i rèptils que no pas per altra cosa. El nom li és definit per la masia que hi ha a pocs metres, el Castell. Seguim caminant entre centenars d'oliveres que ens aporten una mica d'ombra. Les oliveres i els pins ens ofereixen una varietat cromàtica molt interessant. Arribem a la capella de la Mare de Déu de la Font, documentada des del segle XIV. És de planta rectangular, teulada a dues aigües i una petita espadanya sobre la façana. L'entrada és a través d'un portal adovellat, propi de l'època.
Pocs metres més enllà hi trobem la imponent masia de Can Jorba, de la qual se'n té constància des del segle XV. Va pertànyer durant molts segles al Monestir de Montserrat. La casa és de grans dimensions i es troba ben restaurada. A prop hi ha una cisterna d'oli excavada a l'interior d'una roca. Seguim la ruta cap a la masia de la Vinya Nova. Un edifici de grans dimensions i de planta rectangular que va ser comprat per el Monestir al segle XVI, però amb la desamortització es va tornar a vendre. Actualment hi ha un reconegut restaurant. Ens quedem himnotitzats amb les vistes de la muntanya de Montserrat des d'aquest punt. Seguim ja de tornada cap a la població de el Bruc envoltats de terrenys d'oliveres per tots cantons.
També passem per Can Farrés, que actualment és un hotel - masia. Hem passat també per les restes de Cal Pèfol on ens crida l'atenció les seves parets fetes amb el sistema de la Tàpia. Es tracta d'una antiga tècnica de construcció de murs amb terra argilosa, abocada en un motlle o encofrat i compactada a cops mitjançant un picó. Un cop compactat s'anava movent l'encofrat a una altra posició i d'aquesta manera no calia muntar bastides o altres estructures. I tornem cap al punt de sortida on en Joan, el nostre guia d'avui, ens ha explicat la llegenda del Timbaler del Bruc. La podeu escoltar al video del programa. Una ruta molt agradable, d'uns 10 kilòmetres i molt poc desnivell.
Powered by Wikiloc