dijous, 4 d’agost del 2022

El Camí de les Vagonetes

Sortida molt fàcil de fer i enriquidora per la població d'Ogassa el passat divendres 27 de maig de 2022 amb l'Antoni Llagostera tot Caminant per Catalunya.


Situat al vell mig de la comarca del Ripollès es pot accedit al poble des de Sant Joan de les Abadesses (Uns 5 kilòmetres). Una de les característiques que ha marcat la seva història és el seu passat miner.  L'existència de carbó a Ogassa era coneguda des del 1761. Hi havia gairebé una quinzena de mines i l'explotació va durar gairebé 130 anys. Finalment, a causa de la disminució de la producció, l'any 1967 es va tancar la última. Els anys 1890-1900 s’assolí la producció màxima, amb una mitjana de 35.000 a 45.000 tones anuals de mineral. Bona prova la prosperitat econòmica que es va assolir són els 1.578 habitants que tenia el municipi d’Ogassa l’any 1900. 
El carbó anava destinat principalment a la creixent indústria catalana. L'únic inconvenient era el transport d'aquest material a la conurbanització de Barcelona, amb les seves industries. Per resoldre el problema, des de començaments de segle es varen iniciar una seguit de projectes per la construcció d’un ferrocarril pel transport del mineral. El 1880 es van concloure els treballs de la línia de ferrocarril que havia de dur el carbó de les mines des de l’estació de Toralles (situat al municipi de Sant Joan de les Abadesses) fins al port de Barcelona. Des de la plaça Dolça, lloc on iniciem la sortida i fins a Toralles el carbó es portava amb unes vagonetes, curiosament sense emprar cap tipus d'energia exterior, només amb la mateixa força dels vagons carregats i els vagons buits que anaven i venien. Donsca aquesta és la ruta que us proposem, el camí de les vagonetes.











Estem parlant d'un recorregut d'uns 4 kilòmetres contant l'anada i la tornada i amb molt poc pendent. Les diferents mines on s'extreia el carbó acostaven el material fins al punt de reunió de la plaça dolça on començava el recorregut de les vagonetes. Només sortir del centre de la població ja trobem un parell de petits túnels foradats a la roca un a tocar de l'altre. És fàcil imaginat que les vagonetes passaven per un i tornaven per l'altre. Avui en dia també es pot passar amb bicicleta fins a Toralles per seguir per la ruta del Ferro fins a Sant Joan i Ripoll.











La ruta, a part d'un passeig molt agradable ens ofereix antics elements per fer-nos una idea de com funcionaven les vagonetes. Més o menys a mig camí trobem la Torre del Fre i el Pla Inclinat. En aquest punt i amb un fort pendent, les vagonetes pujaven i baixaven fins a l'estació de Toralles per descarregar el carbó, una autèntica obra d'ingenieria espectacular. Altres punts ineressants que trobem pel camí són les antigues fàbriques de ciment, com Can Balaguer primer, i després a nivell de la carretera, can Benet.











La primera ja fa molts anys que va deixar de funcionar i cap de les persones que viuen avui recorda el seu funcionament. Segons diuen era la fabrica de ciment més moderna del seu temps. I la de Can Benet data de finals del segle XIX. Encara veiem part de les instal·lacions on hi destaca la seva xemeneia i el conjunt de forns i voltes rebaixades. La de can Balaguer també aprofitava les vagonetes per baixar el ciment cap a buscar el tren. El que no fa tanta gràcia son les antigues pedreres de les dues fàbriques ja que visualment espatllen el paisatge.
I ara només cal fer el camí de tornada per la va de baix que com hem dit coincideix també amb el tran que es pot fer en bicicleta i que ens  torna cap al centre d'Ogassa. Es pot complementar la visita gaudint del museu del miner on ens podem fer una idea de com era la vida en aquest petit poble. O entrar a la Mina Dolça en el seu tram visitable.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Títol:
Escriu: