dissabte, 7 de juliol del 2018

Castellfollit de la Roca

Castellfollit de la Roca, ermites de Mont-ros i Devesa i Baumes Caixurme
Mª Clara Martínez, dissabte 9 juny 2018

Una bonica ruta circular per descobrir el poble i l’entorn de Castellfollit de la Roca. Sense massa dificultat ni passos complicats, amb vistes espectaculars i racons de gran bellesa. Iniciem la caminada a la zona on hi ha l’escola i la zona esportiva, a la part nova. La vila Vella la deixem per la tornada.
Deixem el poble enrere, per una bona pista forestal, i el primer punt interessant que trobem és la Font Fonoses. Espectacular.
Baixem per unes escales i la trobem sota una gran bauma, amb un entorn preparat per a fer-hi pic-nic i passar una bona estona.

Seguim el camí que surt des de la mateixa font fins a creuar el riu Toronell, que amb les darreres plujas baixa força crescut. Es travessa per un pont. No hi ha problema.
Anem seguint la pista, amb suau pujada, fins arribar a sota el mas de Can Passavent. Allà, en lloc de seguir recte i passar per davant d’aquests mas, abans d’arribar-hi, agafem un corriol a la dreta que ens mena a creuar una bonica riera i uns camps plens de flors. I a partir d’aquí comença la pujada al Puig de Mont-ros. La pujada és constant i es fa una mica feixuga, però ho compensa un espectacular sender, per bosc d’alzines cobertes de molses.
Al cim d’aquest turó hi ha les restes de l’ermita de la Mare de Déu de Mont-ros. L’ermita es troba en ruïnes, amb el sostre enfondrat, però encara ens permet observar l’absis, amb quatre contraforts, la sagristia i el campanar.

Aquesta ermita havia sigut la capella del castell, del que tan sols en queden unes poques restes. El puig de Mont-ros no té vistes, atès que està molt emboscat, però és un bon lloc on para i recuperar les forces perdudes durant la pujada amb un bon esmorzar.
Quan deixem aquesta ermita, el camí es mostra força planer. Passem pel coll de l’Aulina, on hi ha una cruïlla de camins amb un pal indicador, i seguim fins l’ermita de la Mare de Déu de la Devesa. El temple té una estructura primitiva, d'època romànica, que fou notablement modificada durant el segle XVI, i en el seu interior s’hi venera una talla de Santa Maria asseguda amb l’Infant a la falda.

Aquí sí que gaudim d’espectaculars vistes de l’Alta Garrotxa i el Pirineu. En primer terme la Muntanya del Cós, darrera el Comanegra, el Ferran, el Bassegoda... i més al fons el Canigó, Costabona, Bastiments.... Espectacular.
A partir d’aquesta ermita iniciem un sender molt bonic, en moderada baixada, fins les Baumes Caixurme, que són un conjunt de cavitats ubicades en els materials sedimentaris del sud de la cinglera basàltica de Castellfollit de la Roca. La cavitat més important té uns 400 metres de recorregut i està estructurada sobre dues galeries, més o menys paral·leles, que s’interconnecten en diferents punts. Nosaltres tan sols ens endinsem uns metres. Cal destacat que hi habita una gran colònia de ratpenats.

Un cop vista la Bauna i algunes de les seves cavitats, continuem baixant. En aquest tram del descens, el bosc s’ens mostra de una impressionant bellesa, quasi màgic. Els arbres i grans pedres cobertes de molsa, exuberant vegetació d’un verd aclaparador.... esperàvem que d’un moment a l’altre ens sortís un follet d’algun racó....
Per fi arribem al riu Toronell, a la part de baix de la impressionant cinglera de Castellfollit de la Roca.
Passem per entre uns petits horts, separats per murs de pedra, i just abans de passar pel Pont Medieval, anem a donar un cop d’ull a la fantàstica passarel·la de fusta que creua el Fluvià i la resclosa. Les fotos de Castellfollit al cap de munt de la cinglera des d’aquest punt són espectaculars.
Tornem al Pont Medieval (que està en enrunat i restaurat) i anem pujant al poble per un ample camí empedrat que serpenteja fins dalt de la cinglera.
Arribem a la Vila Vella de Castellfollit de la Roca. L’església de Sant Salvador i el mirador són una autèntica meravella. Recorrem un parell de carrerons tot admirant antigues cases ben restaurades i les omnipresents bones vistes, i arribem al lloc on havíem deixat els cotxes, donant per tancada la sortida d’avui. Espectacular, tant per les vistes com per els racons de gran bellesa que hem anat descobrint, i gens complicada de fer. Uns 11km i 440 metres de desnivell acumulat, per bons camins i molt atractiu. Desitgem que us hagi agradat i us esperem a la propera.