divendres, 2 de febrer del 2018

Centelles - Puigsagordi

CENTELLES – Puigsagordi – Puig Castellar – Mare de Déu de l'Ajuda
Dimecres 24 gener 2018 (escriu Mª Clara Martínez)
Una magnífica caminada per la serralada de Fontderola, assolint el cim i el mirador del Puigsagordi, el Puig de Castellar i el Roc de La Guàrdia. Camins, senders, grimpades, pujades i baixades... Camins ben fressats que ens porten a descobrir tota la bellesa d'aquesta imponent cinglera i les grans vistes des dels seus cims.

Deixem els cotxes a Centelles i ens dirigim de dret a la base del Puigsagordi, passant per davant la masia del Puig Nou i molt a prop de la hípica Terrades i el càmping Puigsagordi. No tardem en deixar la pista forestal i prendre un bonic sender que ens comença a enfila muntanya amunt, per un camí força costerut, i que en diversos trams està equipat amb codes i grapes metàl·liques que ens faciliten de gran manera la pujada.
Ens anem creuant amb la via ferrada de les Baumes Corcades. Per tal que no hi hagi equivocacions, el nostre camí està senyalitzat amb marques grogues, i el d'accés a la via ferrada amb marques vermelles. De mica en mica anem guanyant altura i arribem al primer mirador: el Quicarell. És un sortint rocós a mig camí del cim del Puigsagordi, des del que comencem a gaudir de les esplèndides vistes. Amb la sorpresa afegida que és un dels passos en que es creua amb la via ferrada, i un parell de nois que l'estan fent semblen sortir del no res. Continuem pujant, a estones per algun pas una mica compromès però sempre amb l'ajuda de les cordes, i no tardem en arribar just a sota el cim del Puigsagordi. Arribem a una pista asfaltada, la seguim una estona fins un encreuament i ens dirigim al cim i al mirador de Puigsagordi.

El cim està ocupat per un diposit d'aigües pels bombers i uns metres més avall podem gaudir de les esplèndides vistes que ens ofereix el mirador.
Tota la plana del Vallès, la d'Osona, el Montseny, el Cabrerès, Puigsacalm, el Pirineu..... I als nostres peus Centelles, Balenyà, Tona i l'alta vall del Congost.... Excepcional! Un bon lloc per fer la nostra habitual aturada per esmorzar una mica i recuperar forces.
Deixem el cim del Puigsagordi i ens dirigim al Puig Castellar. Ho fem per un corriol que va vorejant la cinglera i que ens permet accedir a algunes balconades de roca des de les que podem continuar gaudint de les vistes.
Al Puig Castellar hi trobem un conjunt de grans antenes de televisió, radio i telefonia. Ja sé que no són massa estètiques, però a tots ens agrada veure be la televisió i tenir bona cobertura amb els nostres telèfons, oi?
Una mica més enllà la Creu de Castellar. Donem la volta al Puig Castellar i comencem a baixar, en alguns trams amb fort desnivell i amb camí força enfangat, cosa que ens fa relliscar molt. Per sort ens ho agafem amb grans dosis d'humor i en pocs moments arribem al collet de La Guàrdia.

En aquest punt, abans d'iniciar el descens, tenim opció d'arribar fins l'extrem d'aquest monumental sortint rocós i continuar tenint més i més vistes. Nosaltres, però, optem per iniciar el descens sense passar pel mirador, en direcció al Grau del Racó. També aquí ens trobem amb un sender que baixa en fort pendent, però al menys el terreny és sec i no hi ha risc de relliscades. Tan sols hem de tenir compte amb la gran quantitat de rocalla solta.
Arribem a una pista forestal i al mas del Grau del Racó. Ja som a la plana, no massa lluny dels Hostalets de Balenyà. Seguim la pista forestal i arribem al Santuari de la Mare de Déu de l'Ajuda, al terme municipals dels Hostalets de Balenyà.

El Santuari de la Verge de l'Ajuda va ser en temps antics el nucli del municipi. Es creu que l'església ja devia estar edificada a finals del segle IX, quan es va restaurar la diòcesi de Vic després de la reconquesta portada a terme per Guifré el Pilós. Ara encara hi trobem un parell de masies, una creu de terme i el santuari. Aquesta església ha sigut destruïda i restaurada en diverses ocasions. Actualment és un Patronat i un grup de voluntaris qui, amb els donatius dels visitants i mola feina i paciència, estan duent a terme uns acurats treballs de restauració, tant de l'interior com de l'exterior.
Deixem enrere aquest petit nucli d'edificis i, per una estreta carretera local, travessant els camps de conreu, ens dirigim de tornada a Centelles.

Una sortida molt bonica, amb esplèndides vistes, i que la seva única dificultat poden ser els passos equipats, malgrat que els pot fer qualsevol persona mínimament acostumada a trescar per la muntanya.
 Alerta si ha plogut o hi ha risc de pluja. Les pedres poden relliscar molt i ser perilloses. Esperem que us hagi agradat. Fins la propera.

1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

3. La ruta amb més fotos i més forta

4. Agrair-vos tota aquesta documentació que permet coneixer millor el pais, tot i que els que no en sabem gaire ens aniria be tenir alguns croquis.
    Moltes gràcies
    Claudi

5. Me gustaría mucho algún día conocer estos lugares tan bonitos y interesantes.