dimarts, 27 de novembre del 2018

Miravet

Mª Clara Martínez (dissabte 20 0ctubre 2018)
Una fantàstica sortida per conèixer la vila de Miravet, la seva historia i el seu entorn. Aparquem els cotxes a la Plaça de l’Arenal, a l’entrada del poble, i des d’allà comencem a caminar pels estrets carrers del Poble Vell, el Núcli Històric, al qual s’ha d’accedir a peu. Els carrers són molt estrets i el pas de vehicles està restringit als veïns i serveis.

Comencem a pujar per un costerut carrer i trobem una portalada i un porxo, on antigament hi havia la porta que tancava la població. En alguns punts trobem unes plaques que marquen el nivell on va arribar l’aigua en alguna de les riuades més fortes que es coneixen del riu Ebre. Seguim carrer amunt, fins al mirador de la Sanaqueta, just davant de l’antiga església parroquial, i des d’on tenim una magnífica vista del riu i el meandre del Tamarigar.
L’església és un edifici renaixentista construït entre els segles XVI i XVII, per l’Ordre de l’Hospital, i a la seva façana es poden observar els forats ocasionats per les bales i la metralla de la Batalla de l’Ebre. En diferents llocs del poble encara queden les restes de les cases enrunades pels bombardejos i que ja no es van poder reconstruir, mut testimoni de l’infern que es va viure en molts dels pobles de la zona. Trobem un pal indicador i prenem direcció al castell.

Aquest castell és una fortalesa medieval, situat al cim d’un turó d’uns cent metres d’alt i que domina tota la població. El castell de Miravet va ser seu d’una de les comandes catalanes de l’ordre del Temple més importants. Respon a un model de construcció militar creat a Terra Santa i difosa a l’Occident europeu per l’ordre del Temple. El de Miravet és considerat un dels millors exemples d’arquitectura militar templera d’Europa. El camí per arribar al castell és de molt bon caminar i quasi una visita obligada, tant per les vistes com per la seva historia.
Seguim la caminada, i ho fem per un dels senders que pertany a un dels tres recorreguts que formen part dels senders «La Cameta Coixa», tres rutes que, des de Miravet, combinen la natura, la historia i el paisatge. Recuperades pel CEM, la Cameta Coixa organitza cada any la Cursa de Muntanya de Miravet.
Iniciem un moderat ascens, fins arribar al cim de la Covalta, un modest cim de 215 metres, però que domina l’entorn i ens permet gaudir d’excel·lents vistes. El sender que ens ha portat fins aquí és ple de trinxeres i restes de la Batalla de l’Ebre. De fet, va ser a Miravet, on els republicans van travessar l’Ebre i van iniciar aquesta batalla, la més llarga i sagnant de la Guerra Civil Espanyola.

Busquem un bon lloc, acompanyats d’excel·lents vistes, per fer una aturada, esmorzar una mica i recuperar forces. Iniciem el descens de la Covalta, fins a trobar una ample pista forestal, que comunica Miravet i el Pinell de Brai.
Però de seguida la deixem i en prenem una altre que ens surt de la nostra esquerra i que ens porta quasi a tocar l’aigua del riu Ebre.
Ara seguim un camí molt ben marcat, entre arbres fruiters i vegetació de ribera. Hortes, camps de fruiters, una exuberant vegetació i restes d’antigues construccions ens acompanyen fins arribar de tornada als peus de Miravet.
Un pujador esglaonat ens torna a situar a l’antiga església parroquial que ja havíem visitat abans, i no desaprofitem per tornar a passar pel mirador de la Sanaqueta i gaudir de les vistes. Desfem el camí que havíem fet al matí, pels estrets carrers de Miravet i aquí donem per acabada la caminada d’avui.

Però.... encara ens queden un parell de llocs per visitar. No ens hem pogut negar a una visita guiada al Palau de Miravet, Centre d’Art Joaquim Mir i Casal d’Hostes (allotjament turístic i per artistes). El Palau de Miravet és l’edifici civil més emblemàtic del Cap de la Vila (Nucli Antic), i ocupa un lloc privilegiat
davant mateix del riu Ebre, presidint l’entrada a la vila. Va ser palau i residència del Comanador de l’Ordre de l’Hospital.
En segon lloc, de visita obligada, és el conegut Lo Pas de Barca. Aquí hi trobem l’últim transbordador fluvial que permet creuar el riu Ebre entre Miravet i la C-12 (Eix de l’Ebre). Està format per dos llaguts, amb una plataforma de fusta al damunt i funciona sense motor, com des de fa segles, amb la força de l’aigua i les bones mans del barquer.

Hora de tornar al poble, caminant sense presses, gaudint de la pintoresca imatge del poble i dels petits racons com un embarcador, bon lloc per pescar o sortir a navegar amb canoa. Ara sí, que ja donem per acabada la sortida d’avui, molt senzilla i amb molt per veure i conèixer. Esperem que us hagi agradat i us esperem a la propera.