dilluns, 4 de desembre de 2017

Via Verda del Llobregat

El passat dilluns 13 de novembre vàrem fer una nova sortida a la comarca del Berguedà. L'Antoni Llagostera ens va guiar per un tram de la via verda del Llobregat que enllaça la Colònia de Cal Rosal i el pantà de la Baells.
Un itinerari plàcid i curt d'uns 7 kilòmetres que discorre pel traçat del carrilet, antic ferrocarril de via estreta, construït a finals del segle XIX, que transportava persones i mercaderies de Manresa a Guardiola de Berguedà, resseguint el curs del riu Llobregat.
La excursió s'inicia a la colònia de Cal Rosal on hi ha una petita església dedicada a Sant Antoni de Pàdua.
Cal Rosal és un nucli de població que va desenvolupar-se a partir d'una colònia tèxtil, la més gran de tot el Berguedà. Entre els anys 1950 i 1970 a la fàbrica hi treballaven unes 1.200 persones. Fabricava filats, teixits i acabats de cotó i barreges amb fibres químiques i confeccionava llançols estampats.










Agafant ja el camí de l'antic traçat del carrilet, anem seguint paral·lels al riu Llobregat gairebé tota l'estona. Cal passar fins a 3 túnels que estàn molt ben condicionats, el més llarg fins i tot amb llum. Seguint caminant arribem fins al pont de Pedret, d'origen medieval. Bastit entre els segles XII i XIII, és format per un gran arc apuntant central i altres tres, dos a la dreta i un a l'esquerra, de petits i de mig punt. És un element típic d'exemple de pont en esquena d'ase. Sota el pont hi ha una gran quantitat de forats que corresponen a diferents construccions medievals i que podrien ser d'un antic pont de fusta.












Des d'aquest punt és imprescindible deixar un moment la ruta i enfilar-nos fina a l'església de Sant Quirze de Pedret. L'aspecte actual, fruït de diferents restauracions del segle passat, és força fidel a l'església existent als segles XII i XIII, quan ja comptava amb elements característics del romànic.
Estem davant d'un edifici molt interessant, d'origen preromànic, d'una sola nau amb absis trapezoïdal, del segle IX, amb una porta desapareguda d'accés per ponent. Fou ampliada a tres naus a meitat del segle X.
Molt interessants son també les pintures de Pedret, especialment les dels absis de pintura preromànica.
Recuperant el camí, ens porta fins als peus de l'embassament de la Balles. Una presa construïda als anys 70 amb la inteció de regular les crescudes del riu Llobregat i abastar l'aigua de l'àrea metropolitana de Barcelona. Evidentment també per aprofitar la força de l'aigua per fer energia elèctrica.
La presa és un mur imponent de formigó de 112 metres d'altura i 22 metres d'amplada amb una curvatura de 302 m.


Una excursió curta que ens ha permès contemplar un magnífic entorn natural, envoltat d'arquitectura medieval amb el pont de Pedret i Sant Quirze i també la colònia de Cal Rosal i la obra d'enginyeria important com és el pantà de la Baells. I ens ha ajudat a conèixer la història d'aquest antic carrilet.

4 comentaris:

  1. Doncs un altra via verda
    https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=19454816
    I aquesta que no ho és. perquè els vehicles..
    https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=19241436

    ResponSuprimeix
  2. I aquesta que encara queden restes

    https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=17354424

    ResponSuprimeix
  3. I na plena d'història.

    https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=15224946

    ResponSuprimeix
  4. Me la deixava
    El Feliuet

    https://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=14374273

    ResponSuprimeix

Títol:
Escriu: