dilluns, 14 de maig del 2018

L'Escala - l'Estartit Camí de Ronda

Fantàstica excursió la que vàrem fer el passat dissabte 21 d'abril,  en plena costa Brava. Es tractava de fer un tram de camí de Ronda i del GR 92 o sender del Mediterrani enllaçant les poblacions de l’Escala i l’Estartit que pertany a Torroella de Montgrí. Una caminada que passa per el parc natural del Montgrí. El punt de sortida és a l’Escala a tocar del port esportiu i pesquer, a la punta de la Clota. Evidentment el mar és el protagonista d’aquesta ruta amb les seves platges, cales, penyasegats i racons meravellosos.

Però també anirem trobant antics búnquers ja que estem davant un important punt de control artiller de tota la badia de Roses. El govern franquista, en el context de la Segona Guerra Mundial va construïr la bateria anomenada L-6 amb la missió de defensar-se d’un hipotètic atac aliat, sobretot per mar. Als anys 50 però, en plena guerra freda, va quedar completament obsoleta.
Començant a caminar, enfilem cap a la Punta Montgó passant per un bosc de pins i deixant el GR 92 que evita els racons que volem visitar nosaltres. Ens acostem fins a la Punta Montgó tot gaudint del mar i en aquest tram de la majestuosa roca, la petita Illa Mateua.

La costa en aquest tram és abrupta i espectacular, mentre ens acostem fins a la Torre Montgó. Una construcció de planta circular formada per planta baixa i dos pisos. També hi veiem diverses espitlleres quadrades, per armes de foc. Estem davant d’una torre de defensa de la piratería bastida l’any 1598 per ordre de Felip II, per intentar protegir els pescadors dels atacs dels berberics. Seguim ruta i baixem cap a la Cala Montgó, ja entrant en terme de Torroella de Montgrí i entrant al Baix Empordà i per tant, deixant l’Alt Empordà. La platja és de sorra de gra fi amb aigües transparents i tranquil·les ja que es troba arrejerada dels temporals de tramuntana tant habituals en aquesta zona.

En aquest punt també recuperem el GR-92 que ens portarà fins a Punta Ventosa tot entrant a la part més agresta del Parc Natural, amb vistes espectaculart als penyasegats i el mar. Passem per un parell de cales, la primera sense nom i la segona coneguda com la Caleta, ideals per pendre un bon bany si la temperatura acompanya.
Desprès de passar per la Punta del Milà arribem a Punta Ventosa. Un bon mirador a 889 metres d’alt. En aquest punt també hi ha restes d’antigues bateries militars per aixó també es coneix com el Pla de la Bateria. Un indret on hem aprofitat per esmorzar amb les vistes espectaculars al Mediterrani.
Durant una bona estona deixem la primera línia de mar i ens endinsem per una pista amb pujada suau entre pinedes i amb vistes al massís del Montgrí.  Seguint el GR-92 fins al punt que baixem cap a un parell de cales. Primer baixem a la Cala Ferriol també anomenada cala Ferriola, on també hi ha un petit illot.  Aquesta és molt freqüentada per petites embarcacions per gaudir de les seves aigües cristal·lines i una platjeta formada per códols, no per sorra. Reculem i seguim pujant i de seguida sens obren les vistes a la Roca Foradada, una gran roca amb un petit túnel navegable on hi poden passar embarcacions petites.

I de nou una baixada força pronunciada ens porta en aquest cas a la Cala Pedrosa, molt més petita que l’anterior.
Tornem a pujar cap a l’alt de la Pedrosa.  Tenim opció de visitar alguna altra cala peró nosaltres ja portem forçes kilòmetres i tenim poc temps. Abans d’arribar a l’Estartit, sens obren uns vistes a les Illes Medes.

Aquest està format per dues illes principals, cinc illots i altres illots menors, i la seva superfície total és de 21,5 kilòmetres quadrats.
Constitueix un paisatge de gran bellesa únic a Catalunya, a causa de la gran quantitat d’ambients i espècies que s’hi troben, sobretot en el seu medi marí i fauna submarina. I ja només ens queda arribar fins a l’Estartit, entitat municipal descentralitzada de Torroella de Montgrí.

Una excursió fantàstica però alhora exigent ja que hem fet uns 17 kilòmetres acumulant un desnivell positiu de més de 700 metres.
Per tant cal estar una mica preparat i també cal preveure un vehicle a l’arribada per tornar cap a l’Escala.